Jak poznać, że opona jest do wymiany?

Opony są jednym z ważniejszych elementów samochodu, a ich stan bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo jazdy. Zbyt duże zużycie bieżnika powoduje zmniejszenie przyczepności, zwłaszcza na mokrej nawierzchni oraz znaczne wydłużenie drogi hamowania. Poważniejsze uszkodzenia opon mogą stwarzać duże zagrożenie groźnym w skutkach wypadkiem. Przy pierwszych oznakach, wskazujących na to, że opony są nadmiernie wyeksploatowane, bezwzględnie należy wymienić opony na nowe. Sprawdźmy, co powinno nas szczególnie zaniepokoić.

 

Uszkodzenia i stopień zużycia opony

Najłatwiejszym do zaobserwowania objawem, który sygnalizuje konieczność zakupu nowego kompletu opon, jest starcie bieżnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami minimalna wysokość bieżnika powinna wynosić 1,6 milimetra. Łatwo to sprawdzić, ponieważ opony są wyposażone w specjalnie oznaczone zwykle symbolem TWI. Jeśli głębokość bieżnika jest równa oznaczonemu tak rantowi lub kostkom to znaczy, że powinna być natychmiast zastąpiona nową. Warto jednak pamiętać, że bieżnik o minimalnej dopuszczalnej wysokości nie gwarantuje uzyskania dobrej przyczepności i oponę lepiej wymienić wcześniej.

Poza samym zdarciem bieżnika niebezpieczne jest też jego nierównomierne zużycie. Może ono być spowodowane m.in. brakiem zbieżności, zużyciem elementów zawieszenia lub jazdą ze zbyt dużym lub zbyt małym ciśnieniem powietrza. Trzeba pamiętać, że taki bieżnik nie daje dobrej przyczepności w żadnych warunkach.

Bardzo niepokojącymi objawami są również uszkodzenia czoła i boków opony. Mogą się one objawiać spękaniem gumy, pojawieniem się wgłębień lub rys. W ekstremalnych przypadkach może być widoczny nawet wzmacniający oponę kord. Zaniepokoić nas powinny także pojawiające się na oponie wybrzuszenia. Jazda na takich oponach jest bardzo niebezpieczna, ponieważ mogą one pęknąć podczas jazdy np. wskutek obciążenia i wysokiej temperatury pojawiających się przy dużej prędkości czy czasie hamowania.

Trzeba też pamiętać o tym, że elastomery, z których jest wyprodukowania opona, ulegają naturalnemu zużyciu wraz z upływem czasu. Nawet mało eksploatowane opony mają swój termin przydatności do użycia, po którym mogą parcieć, a wszystkie ich parametry użytkowe ulegają pogorszeniu. Granicą, której nie powinno się przekraczać, jest zwykle dziesięć lat, liczone od daty produkcji umieszczonej na oponie. Jest to tzw. kod DOT zawierający 4 cyfry. Dwie pierwsze oznaczają tydzień roku, w którym je wyprodukowano, a dwie ostatnie sam rok. DOT w postaci numeru 2518 to 25. tydzień roku, czyli czerwiec, a 18 to rok 2018.

Oszczędności na stanie opon mogą się okazać zgubne. Wydłużenie drogi hamowania może oznaczać, że w awaryjnej sytuacji nie zdążymy się zatrzymać. Kłopoty z przyczepnością mogą spowodować, że auto wpadnie w poślizg lub wyleci z drogi. Skutki pęknięcia opony przy dużej prędkości to zwykle bardzo poważny wypadek niosący za sobą zagrożenie zdrowia i życia kierowcy oraz pasażerów.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.